Tal van frauduleuze beleggingsaanbiedingen circuleren op het internet en via sociale media. Zo registreerde de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) in 2019 1.227 fraudemeldingen, een stijging van 23% t.o.v. 2018. Dergelijke aanbiedingen beloven zeer hoge winst in zeer uiteenlopende domeinen die vaak gelinkt zijn aan de actualiteit.

De oplichters stellen u bv. voor om te beleggen in:

Achter die aanlokkelijke aanbiedingen schuilt vaak hetzelfde frauduleuze principe: oplichters proberen uw vertrouwen te winnen via een weldoordacht betoog, zelfverzekerde contactpersonen of BV’s die hun succesverhaal delen en een professioneel ogend onlineplatform waar u uw beleggingen in real time kan volgen. Zodra u uw inleg echter wil recupereren of uw winst opvraagt, wordt alle communicatie verbroken en zijn de oplichters er met uw geld vandoor. Zelfs personen met beleggingservaring trappen in de val, dus extra waakzaamheid is nodig!

Let ook op voor recovery room-fraude waarbij oplichters slachtoffers van beleggingsfraude voorstellen om te helpen hun verliezen goed te maken of verloren tegoeden te recupereren. Bijvoorbeeld door hun waardeloze aandelen over te kopen of door voor hen een juridische procedure te starten.

Daarnaast heeft de FSMA verschillende meldingen van consumenten ontvangen over frauduleuze kredietaanbiedingen via het internet. Consumenten worden vaak ongevraagd gecontacteerd, via e-mail of sociale media, met leningen aan zeer gunstige voorwaarden. Consumenten die ingaan op zo’n aanbieding krijgen de vraag om eerst een aantal ‘kredietkosten’ te betalen.

Lees verder onder de afbeelding

Niet te missen koopje of onbetrouwbaar aanbod?

Cybercriminelen maken gretig misbruik van het feit dat u tegenwoordig alles online kan vinden. Door het opzetten van valse webshops troggelen ze u geld af zonder te leveren of plunderen ze uw rekening. Doordat ze gekende logo’s namaken en de extensie.be gebruiken,

zijn de valse webshops steeds minder gemakkelijk te onderscheiden van de echte. Maar wanneer gaat het om een onbetrouwbaar aanbod? Malafide webshops bieden vaak extreme kortingen. Is uw favoriete merk plots supergoedkoop, dan is het waarschijnlijk te mooi om waar te zijn. Wees dus extra alert vóór u een artikel in een online winkelmandje plaatst en uw betaalgegevens ingeeft.

Om deze fraudevormen te bestrijden, lanceerde de FSMA een digitale campagne: https://www.fsma.be/nl/news- articles. Daarmee wil de FSMA de juiste reflex aanleren: zeg meteen ‘nee’ als u een aanbieding krijgt die te mooi is om waar te zijn! De FSMA stelt ook een tool ter beschikking waarmee u kan beoordelen of een beleggingsaanbieding al dan niet frauduleus is.

Doe de test via https://www.fsma.be/sites/all/modules/custom/fsma_core/fraud-quiz/quiz-nl.html.

Preventieve tips:

• Leer de meest voorkomende fraudemechanismen herkennen via www.fsma.be.

• Twijfelt u ook maar een beetje aan een aanbieding van financiële diensten? Check bij de FSMA!

In ’t nieuwsje van juli 2020 bespraken we al het cyberrisico. Denk aan het hacken van uw sociale media. Klassieke verzekeringen bieden geen oplossing voor deze online risico’s. De cyberpolis is de enige unieke ‘digitale’ bijstand en heeft geen overlapping of dubbele dekking met de aansprakelijkheidsverzekering of brandverzekering. Spreek erover met uw makelaar!